mandag den 15. januar 2018

Handel på nettet

Mange er bange for at handle på internettet. Personligt handler jeg på internettet 2-3 gange om måneden, og mener det er det sikreste. Se hvorfor:
I bund og grund er det almindelig opdragelse, i stil med at man ikke må gå med fremmede hjem, men fordi internettet er så nyt har de fleste ikke fået denne opdragelse.
Det med småt
Tommelfingerreglerne: De tre tær
Bedre rettigheder ved køb
Bedre rettigheder ved Dankort mfl.
Ulemper
Mine erfaringer


Det med småt

Denne side indeholder min personlige erfaring og den viden jeg tror jeg har. Den er ikke loven. Forbrugerstyrelsen er altid et godt sted at spørge hvis du er i tvivl.

Tommelfingerreglerne: De tre tær

Internethandel er nemt og sikkert, hvis du altid overholder dette. I bund og grund handler det om ikke at gå med fremmede hjem og ikke spise gul sne:
  1. Brug kun betalingskort - aldrig forudbetaling.
  2. Hold øje med dine kontoudtog.
  3. Hold dig fra butikker der ikke opgiver deres adresse og telefonnummer.

Bedre rettigheder ved køb

Når du køber noget via internettet er det teknisk set postordresalg: Du kan ikke se varen i en butik før du køber den. Derfor har du ifølge loven 14 dages returret. Det gælder også før du har fået varen: Du kan bare afbestille ordren, og sender butikken den alligevel kan du nægte at modtage pakken. Så skal du ikke betale noget.

Undtagelserne er:
  1. Varen skal være i "væsentligt samme tilstand" når du returnerer den. Dvs: Sørg for at alt tilbehør, manualer, kabler ol. er med og rullet pænt op. Lad være med at smadre embalagen når du lukker op.
  2. Software, film, musik ol. skal være i ubrudt embalage (ligesom i butikkerne). Hvis fx en DVD ikke er forseglet i plastik ved jeg ikke hvad reglerne er, så spørg Forbrugerstyrelsen.
  3. Hvis varen er specialfremstillet, fx du har købt 8 meter stof der er skåret af til dig, er der ikke returret (fordi det er svært at sælge det igen).

Bedre rettigheder ved Dankort mfl.

Når du bruger Dankort (eller andre plastikkort) på internettet må du aldrig, aldrig, aldrig opgive din pinkode. Du kan heller ikke skrive under nogle steder. Det betyder at du kan gå ned i din bank og kræve at de fører beløbet tilbage! Det er nemlig ikke bogført korrekt (ingen pinkode og ingen underskrift).
Hvis du vil føre et beløb tilbage, skal du skrive nogle papirer under i banken, og banken vil normalt gerne have at du venter ca. 2 uger på at de undersøger sagen. Mange mener du at de skal gøre det med det samme, men hvis det ikke er noget problem for dig at vente, er der ingen grund til at være stædig.
Kan du så bare købe ting og føre pengene tilbage: Nej. Banken undersøger sagen, og butikken har typisk din underskrift på at du har modtaget pakken. Du kan muligvis have held til at få ført beløbet tilbage, men du skal nok blive fanget og så skal bankens advokater nok flå dig levende.
Og forøvrigt: Brug kun betalingskort! Ikke efterkrav og aldrig forudbetaling. Så længe du kan få ført pengene tilbage har du butikken i en klemme hvis den prøver at snyde dig. Der er flere sager hvor folk har betalt store beløb forud, og ikke fået noget.

Ulemper

Der er også ulemper ved at handle på nettet:
  1. Porto og ekspidition: Det koster let en 50-60 kr i gebyr pr. pakke, men det kan variere meget. For billige ting, tjek derfor prisen på at få sendt pakken!
  2. Når du returnerer eller sender ting til reperation skal du betale portoen.
  3. De bedste butikker sender samme dag hvis du bestiller inden 17, men en 2-3 dages levering er meget normalt.
  4. Post Danmark skærer ned på servicen hele tiden: En gang kom de om aftenen. Nu kommer de når jeg får fri fra arbejde (kl. 16), så jeg misser ofte posten med 10 minutter. De bringer kun ud om lørdagen hvis man betale dyrt for det. De kalder det "lørdagsekspress", men der er ikke noget ekspress i det. Det var standard service indtil de sidst satte priserne op og fyrerede flere hundrede. Hvis nogle fra Arla Post Danmark læser dette: Ja, jeg er sur på jer!

Mine erfaringer

Jeg har foretaget mange hundrede handler på internettet siden 1997. Beløbene spænder mellem 5 kr og 14.000 kr. Jeg er aldrig blevet snydt, men i nogle få tilfælde er jeg blevet skuffet eller butikken har prøvet at snyde. Der har også været problemer med ordre, som butikkerne har løst særligt godt:

  1. Jeg købte en computer, hvor jeg selv valgte nogle meget nye dele. Der var ca. 2 måneders levering på nogle og i mellemtiden faldt computeren ca. 1000 i værdi. Surt, men jeg vidste der var lang levering og prisen var aftalt vedkøbet.
  2. Jeg købte et TV-kort, men butikken sendte mig et der var lidt dårligere. De havde prøvet at snyde mig, så de måtte krybe til korset og betale både returporto og alle mine penge igen.
  3. Jeg købte en bog hos Amazon UK, men de sendte en forkert. Jeg fik lov til at beholde den forkerte og de sendte mig hurtigt den rigtige.
  4. Jeg købte en plakat hos Thinkgeek, men den blev skadet under transporten. De sendte en ny uden beregning.
  5. Jeg købte et filmlærred hos Projektorsalg.dk, men to gange sendte de et forkert. De betalte fragten tilbage begge gange, og gav mig som plaster på såret et meget dyrer lærred uden ekstra beregning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

WiFi Forstærker

Oplever du, at WiFi signalet er decideret ringe, og ønsker du at kunne udnytte dit trådløse internet bedst muligt? Oplever du, at WiFi si...